Nijkamp Advocatuur

Reiskosten vergoeden in 2021. Op de gebaande paden blijven of andere wegen bewandelen?

Vanuit huis werken zonder vaste kantoortijden heeft als voordeel dat een wandeling tussendoor prima in de planning past. Tijdens een van die rondjes dacht ik aan werkgevers die een vaste reiskostenvergoeding betalen, terwijl werknemers grotendeels vanuit huis werken.

De belastingdienst heeft laten weten dat werkgevers vanaf 1 januari 2021 niet zomaar op de oude voet verder kunnen. In overleg met de werknemer moeten keuzes worden gemaakt.

Bent u werknemer? Denk alvast na over de keuze die het beste bij uw situatie past in 2021. Als u van plan bent vaker vanuit huis te werken, is een keuze voor een vergoeding van de werkelijke reiskosten op declaratiebasis een optie. Verwacht u juist dat reizen voor het werk weer toeneemt, dan past een vaste maandelijkse netto vergoeding voor reiskosten mogelijk beter als u aan de 60%-eis voldoet.

Bent u werkgever? Ga dan tijdig in overleg met uw werknemers en leg nieuwe afspraken schriftelijk vast. Doe dat ook als u verwacht dat het slechts om een tijdelijke wijziging van de arbeidsvoorwaarden gaat. Zomaar de arbeidsvoorwaarden wijzigen kan niet. Vergeet verder niet om de OR te betrekken en uw werknemers goed te informeren over wat (tijdelijk) verandert. Kijk tot slot ook even wat in de cao rondom reiskosten is geregeld. Als het niet is toegestaan van de cao af te wijken, moeten de vakbonden worden betrokken als u toch veranderingen rondom het betalen van reiskosten zou willen doorvoeren.

Bestaande regeling handhaven en op de gebaande paden blijven lopen, lijkt niet verstandig. U riskeert vanaf 1 januari a.s. naheffingen. Neem dus tijdig de juiste afslag en neem bij twijfel over de route daarnaartoe even contact op.